Суспільство і релігіяПогляд на секти очима Православної Церкви

Характеристика


      "Церква Останнього Завіту" (послідовники Віссаріона) була класифікована як деструктивна релігійна організація (тоталітарна секта, деструктивний культ) в:
      · "Итоговом заявлении участников российской научно-практической конференції "Тоталітарні секти (деструктивні культи) і права людини", минулої в Санкт-Петербурзі 11-12 січня 1996 р. [4], а також в офіційних "Звертанні до росіян..." і "Звертанні до засобів масової інформації..." учасників цієї конференції [5]:
      · Аналитическом вестнике Государственной Думы Российской Федерации "О національній погрозі Росії з боку деструктивних релігійних організацій", 1996 р. [6];
      · Инициативном письме - депутатском запросе депутата Государственной Думи Російської Федерації Н. В. Крнвельской Міністрові внутрішніх справ Російської Федерації генералові армії А.С. Куликову (січень 1997 р.);
      · Информационном материале Министерства здравоохранения и медицинской промисловості Російської Федерації "До доповіді про соціально-медичний наслідках впливу деяких релігійних організацій на здоров'я особистості, сім'ї, суспільства й мірах забезпечення допомоги постраждалої", 1996 р. [11];
      · выступлениях в Государственной Думе Российской Федерации депутата В. Савицького;
      · книге А. И. Хвыли-Одинтера "Опасные тоталитарные формы религиозных сект" (1996 р.) [10].
      Сергій Тороп народився 14 січня 1961 р. у сім'ї будівельників у пригороді г. Краснодара. У семирічному віці разом із сім'єю переїжджає на постійне місце проживання в м. Минусинск на півдні Красноярського краю. Школу у Минусинске майбутній "бог" закінчив із працею. Потім - стройбат в армії, професія слюсаря-електрика, за деяким даними - алкоголізм, безцільні заняття те одним, те іншим: від живопису до східних єдиноборств. Конфлікти с товаришами по службі привели до того, що Cepгея звільнили з міліції. Від нема чого робити він зайнявся уфологією. Тоді-Те й з'явився Володимир Плесин, заводський електрик, що посилався на прямий контакт із космосом і затверджував, що недавно одержав понад вказівка оголосити себе Сином Божиим. Однак, коли Владимир зустрів Сергія, "космос змінив рішення й честь стати Віссаріоном була дарована" Сергію Торопу. В 29 ліг, за словами адептів, у травні 1990 р., Віссаріон нібито прозрів. Першу проповідь із виїздом за межі міста зробив 18 серпня 1991 р. [I, 2]. Почався хід по Росії Віссаріона-"рятівника". Перші свої Проповіді Віссаріон читав робко. Але вже тоді з'явилися перші послідовники, які й розгорнули агітаційну діяльність, тиражували проповіді Віссаріона. Красноярський край був оголошений "землею обітованої". Прагнучи до "істини й казкового майбутнього", в Сибір стали з'їжджатися перші учні.
      На зібрані з послідовників гроші Віссаріон почав подорожувати по Росії, але розмаху ще не було. Лише коли Віссаріон завів собі апостола - шоу-бізнесмена, що був естрадного співака Вадима Редькина, місіонерська діяльність закипіла з подвоєною силою. Віссаріон об'їздив майже весь СНД, громади його послідовників реєструвалися в багатьох містах. "Месія" уже міг говорити годинниками, не зупиняючись, його жести стали енергійними, а тембр голосу набутив впевненості й чималу переконливу силу. Шоу-навички апостола зробили свою справу.
      У Москві й Санкт-Петербурзі помічники Віссаріона розгорнули мережа квартир, на яких ішли збори й проводилися ритуальні "кола". Пік діяльності Віссаріона наступив, коли з'явилася Марія Карпинская, що стала в оточенні Віссаріона Марією Магдалиною. Журналістка, відома в багатьох країнах миру, член Європарламенту, вона в числі перших поселенців приїхала в Сибір, профінансувавши грошима від продажу своєї квартири перше закордонне турне Віссаріона. Користуючись своїми зв'язками, Карпинская вперше вивезла за рубіж нерозлучну трійцю. Згодом вихід Марії Карпинской з секти Віссаріона зробив дуже велике враження на його послідовників.
      Громада продовжувала рости. По заклику Віссаріона, увірувавши в його навчання, кілька тисяч людей різних професій (музиканти, художники, філософи, естрадна співачка, відставні військові й ін.) продали свої квартири в Москві, Санкт-Петербурзі й інших містах і переселилися в Красноярський край. В негласну службу безпеки Віссаріона ввійшли фахівці - колишні офіцери правоохоронних органів. З радісними піснями общинники вибудували на свої засоби Будинок Учителі в селищі Мала Мінуса, куди переїхала сім'я Віссаріона і ще кілька сімей. Паралельно став будуватися ще один будинок для Віссаріона - у селі Петропавловка.
      У червні 1994 р. віруючі, проживаючі в м. Минусинске й Курагинском районі Красноярського краю, об'єдналися для спільного віросповідання в релігійне об'єднання "Громада єдиної віри", що було зареєстровано Управлінням юстиції Красноярського краю під No 105. У жовтні 1995 р. релігійне об'єднання послідовників Віссаріона офіційно перереєструвалося в "Церкву Останнього Завіту", що об'єднала представників різних віросповідань, що не знайшли себе в традиційних религиях [2].
      У телерепортажі про діяльність громади послідовників Віссаріона, показаному в передачі "Надзвичайний канал" (РТР) улітку 1996 року, говорилося: "Постійно нагадуючи про прийдешній кінець світу, Віссаріон говорив, що організм людини повинен перешикуватися, щоб вижити, тепер йому вже більше не потрібна білкова їжа. Прагнучи заслужити майбутнє райське існування, люди самовіддано відмовилися не тільки від м'яса, але й від солі, цукру, сподіваючись, кава. Спочатку були заборонені навіть вода й пшеничний хліб. Господаркам, що випікають коржа з отрубей, навчання Віссаріона рекомендувало подумки додавати в тісто яйця, сметану, пелюстки троянд і космічне світло. Незабаром постійне недоїдання й тяжкі умови життя стали позначатися на членах громади. Підступала вбогість. Особливо в безвихідному положенні виявилися ті, хто продали свої квартири й здав у громаду всі свої засоби. Так або інакше, але з 1994 року в громаді виникли перші вогнища непокори. В місцеві органи влади посипалися скарги від батьків. Тоді Віссаріон зм'якшив режим харчування, дозволивши дітям кисломолочне, а вагітним жінкам - рибу, була знята раніше існуюча заборона на читання книг, що не ставляться до навчанню громади. Але дисципліна серед адептів похитнулася, деякі вголос виражали свою розчарованість, інші сталі вимагати повернення вкладених грошей. Положення справ вимагало присутності лідера - продовжувати колишню діяльність у дусі шумних маніфестацій і загранпоездок було небезпечно. Віссаріон повернувся в Сибір, сподіваючись поправити положення справ. Тоді-Те й народився проект будівництва міста-сонця на горі Сухий, що біля озера Тиберкуль, де припиняться всі нещастя".
      У другій половині 1994 р. ініціативна група послідовників Віссаріона, що переїхали в Красноярський край і об'єднаних єдиної духовної ідеєю, виступила з реченням створити в Курагинском районі Красноярського краю поблизу озера Тиберкуль так зване експериментальне екологічне поселення, що було прийнято адміністрацією Курагинского району й Красноярського краю. Для побудови поселення виділено з лісового фонду 250 га землі в районі гори Суха й озера Тиберкуль. Зазначені землі передані для проектування экологическою поселення закритому акціонерному товариству "ТАВРАТ", створеному поселенцями спеціально для рішення практичних завдань організації й забезпечення будівництва поселення, а потім господарської діяльності в цьому поселенні. Проектоване в цей час поселення розраховано на 120 сімей і складається з нижнього поселення кільцевих-кільцевої-радіально^-кільцевого типу площею 21 га, розташованого в сідловині на оцінці 560 м, і верхнього поселення хутірського типу площею 3 га, розташованого на хребті гори Суха на оцінці 927 м. Нижнє поселення розміщене безпосередньо за кілометрової водоохоронною зоною південно-східного краю озера Тиберкуль. Інша територія площею 226 га відіграє роль адаптаційної зони. У ній розташовані лісопарк, планується розташувати розплідник рідких дерев і ягідний^-ягідних-ягідні-плодово-ягідних культур, пасовища й косовиці й інші аналогічні об'єкти [2]. Будинок Віссаріона із села Петропавловка вроздріб перевезли на гору Суху по спеціально прокладеній колії на конях.
      Деякі й раді були б бігти від "землі обітованої", але "мости спалені": квартири продані, майно - у громаді, їхати нікуди. Для такий категорії незадоволених Віссаріон передбачає особливий хід - він заявляє, що в проекту немає релігійності й дає квазінаукове обґрунтування, говорячи, що мова йде про виживання людини в екологічно чистих умовах, про очищення душі й тіла.
      За словами керівника Центра реабілітації жертв нетрадиційних религий (Москва, Б. Ордынка, 20) священика о. Олега Степяева, Віссаріон - не більше чим російське втілення киноверсии італійського кінорежисера Дзефирелли "Ісус із Назарета". Батько Олег при особистому спілкуванні з Віссаріоном звернув увага, що Сергій Тороп не тільки схожий на актора, що відіграє роль Христа, але і явно йому наслідує [12].
      Кожний послідовник Віссаріона хоч один раз повинен побувати в "землі обітованої", у Минусинске. Тут відбуваються хрещення, знову зверненим вручаються пояс і спеціальна стрічка, освячуються Віссаріоном хрестики - при цьому неважливо які: православні, католицького або вистругані з дерева власними руками й по своєму проекті. Головним же ритуалом є так називане магічне коло, коли віруючі, взявшись за руки, під спеціально підібрану музику роблять певні рухи. Сила впливу такого ритуалу на психіку адептів настільки велика, що інші падають без почуттів і їх відносять убік [9].
      За словами послідовників Віссаріона, у їхній громаді дотримуються, виходячи з етичних і світоглядних принципів, строгого вегетаріанства, а раціон харчування становлять продукти рослинного походження [2]. В реальності ж, по даним [6], у громаді Віссаріона практикується "агресивна" дієта за прикладом нацистських концентраційних таборів, при якій навіть матерям, що годують, забороняється годувати дітей грудним молоком. За показниками лікарів районної лікарні п. Курагино Красноярського краю, є трохи смертельних випадків від виснаження фанатичних послідовників Віссаріона, дітям у секті не виявляється медична допомога. Засновник секти Сергій Тороп підтвердив факти самогубств серед своїх послідовників [6].
      За словами депутата Віталія Савицького, що їздило в Минусинск і Курагинский район, під час інтерв'ю газеті "Праця", у громаді Віссаріона зібралися люди, що шукають для себе "духовних опор" в окультних напрямках, имеющие слабкий тип нервової системи. У громаді практикується родити у воді, в звичайній бочці з водою. У громаді не дозволяється робити дітям медичні щеплення, прибігати до медикаментів і медичної допомоги у випадку хвороби. В. Савицький виразив тоді серйозні побоювання, що на півдні Красноярського краю імовірний трагічний фінал, аж до колективного самогубства [8]. Трагічний фінал аж до масового суїциду можливий, на думку осіб, изучавших діяльність громади "Єдина віра", у зв'язку з неспроможністю проекту Віссаріона побудувати місто вибраних і неможливістю повернення жертв секти до колишніх місць проживання. До таких тривожних висновків приводять і "заповіді" Віссаріона, по суті оправдывающие самогубство [6]. В громаді відкрито проповідується принцип неосуду самогубства: "Не засуджуй уходящего".
      Постанова адміністрації Курагинского району Красноярського краю No 696-п від 6 жовтня 1995 р., підписане першим заступником глави адміністрації Н. А. Ковальовим, заборонило надання Громаді Єдиної Віри будинків і майна, що належать муніципальної власності:
      "З огляду на, що участившиеся випадки відмови по релігійних переконаннях громадян Громади Єдиної Віри від сучасної медичної допомоги й проведення серед них профілактичних заходів, диспансерного спостереження за вагітними жінками й породіллями, перехід їх без медичного спостереження на особливий режим харчування і його пропаганда серед жителів району веде до неможливості виконання ст. 8 Основ законодавства Російської Федерації в частини забезпечення санітарно-епідеміологічного нагляду на території району, ПОСТАНОВЛЯЮ:
      1. Заборонити керівникам структурних підрозділів адміністрації району надавати для потреб Громади Єдиної Віри будинків і майна, приналежної муніципальної власності.
      2. Рекомендувати керівникам підприємств всіх форм власності не надавати для потреб Громади Єдиної Віри приналежні їм будинку й майно...".
      У тім же телерепортажі "Надзвичайного каналу" (РТР) улітку 1996 року, було висловлене припущення, що з діяльністю послідовників Віссаріона якось зв'язана загибель депутата Державної Думи Росії Віталія Савицького, що їздив в 1995 році па територію громади в складі черговий перевірочної комісії. Було сказано, що, за словами його помічників, там Савицьким був зібраний якийсь пакет документів для передачі в Генеральну прокуратуру Росії, однак, незабаром після повернення із громади, Савицький загинув в автокатастрофі, а документи пропали.
      По даним [1], у цей час іде процес змикання послідовників Віссаріона з адептами "Білого Братерства". У свій час до Віссаріона пішло багато адептів інших сект, у тому числі послідовників Бабаджи. Одним з найважливіших напрямків діяльності в культі вважається видання й поширення відео- і бабусиних із проповідями Віссаріона, культової літератури.
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172] [173] [174] [175] [176] [177] [178] [179] [180] [181] [182] [183] [184] [185] [186] [187] [188] [189] [190] [191] [192] [193] [194] [195] [196] [197] [198] [199] [200] [201] [202] [203] [204] [205] [206] [207] [208] [209] [210] [211] [212] [213] [214] [215] [216] [217] [218] [219] [220] [221] [222] [223] [224] [225] [226] [227] [228] [229] [230] [231] [232] [233] [234] [235] [236] [237] [238] [239] [240] [241] [242] [243] [244] [245] [246] [247] [248] [249] [250] [251] [252] [253] [254] [255] [256] [257] [258] [259] [260] [261] [262] [263] [264] [265] [266] [267] [268] [269] [270] [271] [272] [273] [274] [275] [276] [277] [278] [279] [280] [281] [282] [283] [284] [285] [286] [287] [288] [289] [290] [291] [292] [293] [294] [295] [296] [297] [298] [299] [300] [301] [302] [303] [304] [305] [306] [307] [308] [309] [310] [311] [312] [313] [314] [315] [316] [317] [318] [319] [320] [321] [322] [323] [324] [325] [326] [327] [328] [329] [330] [331] [332] [333] [334] [335] [336] [337] [338] [339] [340] [341] [342] [343] [344] [345] [346] [347] [348] [349] [350] [351] [352] [353] [354] [355] [356] [357] [358] [359] [360] [361] [362] [363] [364] [365] [366] [367] [368] [369] [370] [371] [372] [373] [374] [375] [376] [377] [378] [379] [380] [381] [382] [383] [384] [385] [386] [387] [388] [389] [390] [391] [392] [393] [394] [395] [396] [397] [398] [399] [400] [401] [402] [403] [404] [405] [406] [407] [408] [409] [410] [411] [412] [413] [414] [415] [416] [417] [418] [419] [420] [421] [422] [423] [424] [425] [426] [427] [428] [429] [430] [431] [432] [433] [434] [435] [436] [437] [438] [439] [440] [441] [442] [443] [444] [445] [446] [447] [448] [449] [450] [451] [452] [453] [454] [455] [456] [457] [458] [459] [460] [461]