Суспільство і релігіяПогляд на секти очима Православної Церкви

3. Примус адептів до розриву своїх минулих соціальних зв'язків


      З виступу Дади Джанки на святкуванні 60-летия: "Я люблю всіх і ні до кого не прив'язана... Щоб створити собі прекрасне эго, позбудьтеся від всіх прихильностей" [2].
      "Для людини з таким складом мислення неважко розірвати всі прихильності, залишити потяг до матеріальних речей цього миру, які не дають нічого, крім скороминущої почуттєвої насолоди" ([3].с. 11).
      "Людина, що займається нею (йогою - ред.), відрікається від всіх прихильностей... Вона дає занимающемуся нею найбагатшу нагороду - двадцять одне життя в щасті й блаженстві в Золотому й Срібному століттях" ([3], с. 22).
      "Прихильність - це теж нечиста любов. Вона заснована на потязі до людині або речі. Душу забуває, що її тіло минуще, і тому не можна привязываться ні до нього, ні до тіл інших людей... Людині, у якого є прихильності, рано або пізно прийде страждати. Той, кого він любить, може піти або змінити, і тоді виникають біль і гіркота. Це почуття не має нічого загального з любов'ю; це окови... Це ланцюг для розуму, а їх уважають ниткою, що связует сім'ю! Люди говорять, що сім'я не може існувати без прихильності, але насправді це наш пронизуючий розум. Людина погодить в болоті прихильності, а навкруги думають, що вона зміцнює сполучник" ([3], с. 58).
      "Людина боїться розлучитися з улюбленими людьми або речами. У страху людина зовсім перестає розрізняти, що добре, а що погано, де правда, а де ілюзія. У результаті він може зробити зовсім невірний крок. Так страх стає причиною його падіння" ([3], с. 59).
      "Якщо ми відчуваємо себе спостерігачами й не маємо ніяких прихильностей і потязі, то ми закладаємо міцний фундамент для йоги" ([3], з, 105).
      "Брахма Кумарис" примушує адептів до придушення будь-яких позитивних почуттів до рідним і близьким: "Бажаючий опанувати йогою повинен раз і назавжди вирішити для себе, що почуттєве життя - це пряма протилежність духовного життя... Людина, позбавлена Гъян (Божественного знання), постійно пам'ятає про свої мирські узи, особливо про своїх батьків..." ([3], с. 85).
      Мирські прихильності оголошуються джерелом всіх пороків: "Практика йоги вимагає повної віддачі себе Всевишньому, відмови від любові близьких і дорогих йому людей. Йог повинен відректися від мирських прихильностей - кореня тілесної свідомості й джерела всіх пороків" ([3], с. 87).
      Відповідно до апологетів "Брахма Кумарис", почуття прихильності до рідного й близьким те саме що жадібність і гніву і є людським пороком: "Нинішнє суспільство розбещене тілесною свідомістю, з якого виникають всі людські пороки. Похіть привела до неконтрольованого росту населення; гнів - до розладу в сім'ї й злочинам у суспільстві; жадібність - до корупції на всіх соціальних рівнях: прихильність - до несправедливості, а гордість - до ворожнечі й повсюдних розбратів" ([3], с. 91).
      Цікаво, що в "Принципах, необхідних для досягнення духовної цілісності й гармонії між религиями" організації "Брахма Кумарис" немає ні слова про необхідність зміцнення сім'ї, як основи людського суспільства, хоча всі традиційні релігії миру стоять на цій позиції.
      4. Претензії на істину в останній інстанції й презирливе відношення до традиційного религиям.
      По даним [1], лектори "Брахма Кумарис" на заняттях неодноразово ображали Ісуса Христа, називаючи Його "жебраком у духовному плані людиною", буддизм і іслам, хоча у своїх "Принципах, необхідних для досягнення духовній цілісності й гармонії між религиями" "Брахма Кумарис" декларує теза про необхідність поважного відношення до іншим религиям: "Ніхто не має права засуджувати, ганьбити, принижувати або ображати переконання, вірування, догмати, принципи, звичаї, символи, святі місця, шанованих пророків або святих будь-якої релігії, включаючи його власну, або поширювати ненависть стосовно них". Видимо, мова йде лише про те, що не можна критикувати саме "Брахму Кумарис", що, однак, себе уважає вправі ображати інші релігії, історія яких нараховує тисячоріччя.
      Своя релігія виставляється як єдино вірна. Так, Дади Джанки в одному зі своїх виступів сказала: "Наша релігія всім приносить щастя. Вона повна правдивості й чистоти... Раджа-Йога - навчання, що перетворює людей в божества"; "Слова Навчання настільки прості, що навіть ребенок може їх зрозуміти, але при цьому вони глибокі, як океан..." [2]. До речі, зупинимося на твердженні лідерів "Брахма Кумарис" про те, що " раджа-йога - навчання, перетворюючих людей у божества". Якщо людина щиро й фанатично починає вірити, що він божество, те наступний його крок - усвідомлення власної непідсудності мирським законам, у тому числі й карним, а також етичним і моральним канонам, що відбувалося вже не раз в історії сектантського екстремізму. Існують документальні дані, що Чарльз Мэнсон, керівник ковена (підрозділу з 13 чоловік) "Церкви сатани", перебував під найсильнішим впливом філософії "Єдиної Сутності", коли наказав убити в 1972 року на дачі кінорежисера Романа Полански акторку Шарон Тейт і її друзів (одне з найвідоміших жорстоких убивств у США за останні десятиліття). Мэнсон уважав, що досяг такого стану свідомості, що виходить за межі моралі, і тому міг без зазору совісті вбивати людей. І хоча це, звичайно, досить незвичайний випадок, таке поводження цілком у дусі традиції поклоніння кістково-хрящовим богам [5].
      "Щире Знання про Вищого Батька дає нам... стійкість у Божественному свідомості й відчуття повного блаженства, самої щедрої нагороди. Йог може знайти їх лише в тому випадку, якщо день за вдень буде усе глибше поринати в Океан спокою й блаженства, у джерело щирого щастя й чистоти" ([3], с. 15).
      "Всі інші йоги, створені людиною, не витримують із нею ніякого порівняння. Вони приносять лише тимчасові плоди у формі поліпшення фізичного здоров'я, але не дають нічого справді вічного" ([3], с. 21).
      "Замечательность" своєї системи вірувань доктрина "Брахм Кумарис" намагається підкріпити наступним рекламним твердженням: "Це вища й сама легка з йог. Нею без усякої праці може займатися кожною, від селянина до короля" ([3], с. 22), але й це ще не всі, тому що "медитація солодка й приємна" ([3], с. 102).
      При цьому пропагандируемая й насаджувана у своєму середовищі адептами "Брахма Кумарис" йога володіє, за їхніми словами, цілим рядом дивних якостей:
      "Йога - це засіб від хвороб, що вразили наше мислення. Вона відновлює врівноваженість думки. Варто застосувати цей засіб - і людина відчує, що він любимо, що зникли його розпач розчарування" ([3], с. 61).
      "Для занять цією йогою не потрібно приймати які-небудь тілесні пози й контролювати подих, не потрібні важкі фізичні вправи й сувора перевірка витривалості (хатха-йога)" ([3], с. 21).
      Теза: "Саме завдяки такій йозі, повній відданості й самовіддачі, можна досягти вищого стану блаженства й радості, перед яким всі прикрості й турботи миру зникають" ([3], с. 20) мимоволі викликає асоціації з страусом, що ховає голову в пісок, щоб не бачити навколишніх проблем, як начебто вони від цього зникнуть. Виникає також питання, як може "Брахма Кумарис" уважатися "посланником миру", якщо практикуемая цією організацією йога дозволяє їм просто не бачити "прикрості й турботи миру"? Як сказав батько однієї з послідовниць цієї організації: "Мабуть, просто "Брахма Кумарис" - посланник не цього миру, а якогось іншого".
      5. Використання спеціального культового одягу й символіки Одяг адептів - білі балахони, білі прозорі й непрозорі накидки, для початківців дозволяється звичайний одяг, але білого кольору. Використання білого кольору невипадково: білий колір традиційно символізує безвинність і благополуччя. Цей колір несе в собі відпочинок і розслаблення, відкритість для навколишніх. Разом з постійно, що зустрічаються зображеннями (зокрема, стилізоване зображення над сценою в актовому залі Фінансової академії на святкуванні 60-летия культу) і згадуваннями діаманта (як символу життя, чистоти та ін.), що у свідомості людей персоніфікує щось прекрасне, дорогий, світлий і чисте, білий колір покликаний допомогти змусити адептів і новачків повірити в "красу, велич і цінність" навчання "Брахмы Кумарис", Білий колір активно застосовувався при прикрасі того ж залу у вигляді білих драпірувань, скатертин на столах і накидок на крісла для гостей на сцені. Використовуються спеціальні значки, що вказують на приналежність до "Брахме Кумарис".
      6. Претензії на нову релігію, що примиряє й поєднує світові релігії
      Характерними рисами навчання "Брахмы Кумарис" у Росії є претензії на квінтесенцію кістково-хрящової релігії й російської культури, на гармонічне входження навчання культу в шар російської культури й духовності, використання російського національного менталітету (на торжествах показувалися російські народні танці).
      Доброчинним ґрунтом для діяльності кістково-хрящових сект взагалі, і цієї в частковості, є доброзичливий до всієї індійської культури не перебираючи російський менталітет, раніше створений широким показом індійських фільмів. Культ виступає за встановлення на всій землі єдиної релігії, мабуть, їх власної: послідовники "Брахма Кумарис" вірять у те, що не за горами час, коли наступить Золоте століття, і в ньому буде одна світова релігія - їх.
      7. Заборона критичного мислення й беззастережне підпорядкування адептів керівництву культу
      "Життя - це більша гра, у якій ми граємо відведені нам ролі" ([3], с. 112).
      На святкуванні у вересні 1996 р. запрошена з Голландії сестра Жаклин не раз у своєму мовленні повторила: "Треба змінити свій розум". Тут досить і досить примітні "фундаментальні" висновки одного з авторитетних апологетів культу: "Початківець йог дуже незабаром зіштовхується з тим, що розум - це велика перешкода в його духовній роботі" ([3], с. 52) і "Практика йоги вимагає відмови від усього, що належить йогові в цьому світі - від свого тіла, розуму" ([3], с.87).
      "Патанджали радить вправлятися в стримуванні думок на кожному кроці. Однак повне придушення думок безглуздо й далі шкідливо" ([3], с. 12), а тому що повне придушення думок неможливо, те, мабуть, мова йде про стримуванні саме критичного мислення, що підтверджується наступної положенням доктрини: "Постійно спілкуючись із Вищою Душею, йог здобуває вісім надзвичайно важливих сил. Це... сила "упаковувати" у свій розум лише необхідне" ((3], с. 107), тобто лише те необхідне, що дозволять лідери "Брахмы Кумарис".
      "Є п'ять перешкод, які притягають розум до себе й не відпускають його. Вони встають на шляху нашого духовного розвитку, заважаючи концентрації. Мовлення іде про колір, смак, захід і дотикальні відчуття. Коли наші думки зайняті п'ятьма речами, сприйманими нашими органами почуттів (очима, вухами, носом, мовою й шкірою), людина не може зосередитися на йогу" ([3], с. 67). Далі треба зовсім уже шедевр: "Такий маленький орган - мова - тягне високої, сильної людини те до лотка з морозивом, то в кондитерський магазин" ([3], с.71).
      8. Використання медитативних практик раджа-йоги й регулярного повторення мантры культу для зупинки критичного мислення
      З метою индоктринации необхідності постійного використання мантры в куксі вона оточена свого роду ореолом романтики й таємничості: "В Індії для здійснення релігійних обрядів часто використовуються священні мантры. Є традиція: коли учень одержує присвяту від свого гуру, той вимовляє пошепки йому на вухо мантру, що учневі має бути повторювати протягом всього життя. Як правило, гуру й учні тримають ці мантры в таємниці й ніколи не віддають їхньому розголосу. Тільки той, від кого отримана мантра, зізнається як гуру" ([3], с. 75).
      Є і єдина загальна мантра культу - "Ом шанти". Биджа-Мантра (коротка мантра з одного складу) "Ом" є, згідно тантрическим навчанням, могутнім звуком, джерелом всіх мантр і ключем до самореалізації, складається із трьох звуків: А-В-М, які символізують три функції по відношенню до всесвіту: А - утвір ( Божество-Брахма), В-У- підтримка (Вишну) і М - руйнування (Шива). Тантристы говорять про мантре "Ом", що в їх також має назва "Пранава", як про "царя всього звучного, матері вібрацій, квінтесенції всього космосу, ключі до вічної мудрості й сипе", "споконвічному звуці, з якого народжується весь всесвіт, яким вона підтримується й у який вона входить після розчинення" [9]. Повторення бидж і інших мантр пронизує всі аспекти тантрической практики. Кожна биджа може повторюватися як окремо, так і в сполученні з іншими мантрами, залежно від здійснення того або іншого виду практик або ритуалів ([9], с. 69-70). Саме це ми й спостерігаємо в ритуальних практиках адептів "Брахма Кумарис", які використовують мантру " Ом-Шанти" у якості властиво мантры, а також вітання й прощання, початки й закінчення публічного мовлення, в інших випадках. Цей факт, шиваиcтская спрямованість доктрини "Брахма Кумарис" і деякі інші показники дозволяють нам з великим ступенем вірогідності віднести цю організацію до матриці тантрических груп.
      Крім досить своєрідної йоги, у культі пропагуються різні медитативні практики: "Треба скинути із себе тілесна свідомість, поринувши у думці: "Я - крапка свідомого безтілесного світла... Я - мерехтлива зірка... Я вічний і безсмертний..." ([3], с.25), які також є винятковими й найкращими на всьому білому віті: "Така Медитація може бути названа теперішньою релігією людини. Саме вона здатна покласти кінець релігійним і соціальним звадам і привести до почуття єдності всього людства... Медитація, про яку говорилося вище є справжнім порятунком від всіх соціальних і духовних лих як для Сходу, так і для Заходу. Це і є практична й універсальна релігія. Тому значення йоги в її щирому змісті й необхідність навчання їй по усьому світі навряд чи можна переоцінити" ([3], с. 52-53).
      Для контролю свідомості активно використовується контроль подиху адептів: "Бог Шива говорить, що наші думки офарблюють наш подих. Добре відомо, що подих тісно пов'язане з думками, почуттями й поводженням" ([3], с. 10).
      9. Заборона сексуальних відносин як форма контролю свідомості для ще більшого відчуження адептів від звичного внекультового оточення
      Під це підводить досить велика теоретична база: "Четверта форма неуцтва - уважати щастям те, що насправді є джерелом страждань. Взяти, наприклад, підлоговий акт, що від початку до кінця шкідливий. Він викликає миттєву втрату фізичної енергії й життєвих сил, приводить до пригніченості мисли й закінчується почуттям даремності. Але, незважаючи на все це, більшість людей у світі вважають секс джерелом блаженства" ([3], с. 14).
      "Почуттєве життя веде його до пороків і прихильностей. Вона викликає злість до тих, хто перешкоджає їй, і, саме головне, породжує всепроникаючий страх смерті" ([3], с. 14).
      "Хіба любов, викликувана фізичним виглядом чоловіка й жінки, не є похіть? Вона позбавляє людину фізичних сил, змушує любити лише те, що дає насолода його органам почуттів і таким чином, перетворює в їхнього раба. Вона робить думки й поводження розпусними й вітряними. Витративши життєві соки душі, духовне щастя, людина остаточно попадає в пастку миру плоті, костей і крові. От чому похіть - це врата Ада. Хіба не пекло - очертя голову кинутися за тілом, що складається всього лише з костей і шкіри, втратити розум і врівноваженість думок" ([3], с. 56).
      "Похіть - настільки брудний вид любові, що людина втрачає віяння розуміння про себе як про душ. Людина стає похітливим під впливом свого неуцтва... На Заході любов часто зображують у вигляді Купідона, який пускає стріли, зроблені із квітів. Вираження "стріли Амуру" - це поетичний образ, що символізує силу похоті. Що говорять ті, хто охоплені цією пристрастю? "Твій погляд захлиснув мене, подібно бурі". "Твоя фігура простромила мене: ти розбила мені серце". Це з. Але всі приховано під видом стріл із квітів..." ([3], с. 57).
      "Любов, що чоловіки й жінки в цьому світі випробовують друг до друга, зветься сліпий" ([3], с. 65).
      Свого роду шедевром одкровень одного з апологетів "Брахма Кумарис", видимо, по своїй природі - людиноненависника, є наступна теза: "Любити тіло, усередині якого перебувають мікроби й бактерії, слиз і випорожнення - це значить наслідувати мухи, що липне до падла. Наші тіла породжені похіттю, і щодо цього вони низькопробні в порівнянні з тілами божества, вони піддані постійної деградації. Наскільки б гарної не була шкіра, за її тонкою оболонкою, у цій масі плоті, що залишається живий і діючий лише короткий час, криється безліч брудних і низинних речовин, тому нерозумно вважати шкіру настільки гарної, щоб ставати її рабом" ([3], с.70-71).
      "Коли людина дивиться на красу тіла або матеріальних речей, у ньому пробуджуються похіть, жадібність або прихильність. Через це він падає" ([3], с. 71).
      "Тим, хто приступає до практики медитації, необхідно засвоїти: якщо в життя прямо або побічно присутні насильство, злість, помста, похіть і т.д., те це веде до більших оман, до темряви" ([5], с. 11).
      "Похіть - найбільшої й сильний з п'яти пороків, породжуваних тілесним свідомістю. Вона має багато форм - від простого потяга до особи й фігури людини до всепоглинаючого бажання мати з ним полову близькість. Для постигающего йогові це, безсумнівно, саме серйозна перешкода. Похіть може скинути з висот духовного блаженства в безодню пекла, звести до нуля всі зусилля. На похіть потрібно дивитися як на смертельного ворога, якого необхідно прогнати від себе із самого початку. Щоб відбити атаки похоті, йогові потрібно розвити звичку, думаючи про тіло, бачити його неприємні сторони - нечистоту, схильність хворобам, смерті й розпаду. Тіло варто терпіти лише як необхідність... Йогові варто задуматися над тим, що минуще сексуальна насолода - ніщо в порівнянні з наступною втратою безцінного діаманта. Він повинен сказати собі: "Моя ціль - стати божеством. Тоді навіщо мені проклинати самого себе й викликати па себе борошна пекла, живучи подібно мавпі? Я не проміняю мою дорогоцінну душу на те, що подібно порожній юшці" ([3], с. 83-84). Таким чином, Ромео й Джульетта, Тристан і Ізольда, герої Драйзера, Шекспіра, Пушкіна, Лермонтова, Куприна й інших найбільших письменників людства, так само як і гнітюче число жителів Землі, відповідно до апологета "Брахмы Кумарис" і псевдотолкователю Д. Ч. Хассиджа, жили й живуть "як мавпи" (нагадаємо, що в культі "похіттю" називаються будь-які почуття між чоловіком і жінкою, навіть самі романтичні і безневинні).
      Таким чином, доктрина "Брахмы Кумарис" украй наполегливо забороняє полові відносини між чоловіком і жінкою навіть у шлюбі, що приводить до розпаду сімей адептів "Брахмы Кумарис", неможливості надалі жити нормальним людським життям і нерозумінню навколишніми, а в результаті - до обриву всіх внекультовых соціальних зв'язків, прихильностей і контактів адептів "Брахмы Кумарис", тобто ще більшому поневолюванню.
      10. Зовнішня благопристойність і приховання щирих мет З виступу Дади Джанки: "Ми не можемо більше жити в цьому суспільстві й світі. Всі вже дійшло до крайності... Людей мучать стреси, проблеми, занепокоєння, непевність, страх.." [2]. Участь у культі нею підносить як рятування від негативних емоцій і одержання "вищих" знань: "Наші студенти одержують можливість літати ментально" [2]. [...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172] [173] [174] [175] [176] [177] [178] [179] [180] [181] [182] [183] [184] [185] [186] [187] [188] [189] [190] [191] [192] [193] [194] [195] [196] [197] [198] [199] [200] [201] [202] [203] [204] [205] [206] [207] [208] [209] [210] [211] [212] [213] [214] [215] [216] [217] [218] [219] [220] [221] [222] [223] [224] [225] [226] [227] [228] [229] [230] [231] [232] [233] [234] [235] [236] [237] [238] [239] [240] [241] [242] [243] [244] [245] [246] [247] [248] [249] [250] [251] [252] [253] [254] [255] [256] [257] [258] [259] [260] [261] [262] [263] [264] [265] [266] [267] [268] [269] [270] [271] [272] [273] [274] [275] [276] [277] [278] [279] [280] [281] [282] [283] [284] [285] [286] [287] [288] [289] [290] [291] [292] [293] [294] [295] [296] [297] [298] [299] [300] [301] [302] [303] [304] [305] [306] [307] [308] [309] [310] [311] [312] [313] [314] [315] [316] [317] [318] [319] [320] [321] [322] [323] [324] [325] [326] [327] [328] [329] [330] [331] [332] [333] [334] [335] [336] [337] [338] [339] [340] [341] [342] [343] [344] [345] [346] [347] [348] [349] [350] [351] [352] [353] [354] [355] [356] [357] [358] [359] [360] [361] [362] [363] [364] [365] [366] [367] [368] [369] [370] [371] [372] [373] [374] [375] [376] [377] [378] [379] [380] [381] [382] [383] [384] [385] [386] [387] [388] [389] [390] [391] [392] [393] [394] [395] [396] [397] [398] [399] [400] [401] [402] [403] [404] [405] [406] [407] [408] [409] [410] [411] [412] [413] [414] [415] [416] [417] [418] [419] [420] [421] [422] [423] [424] [425] [426] [427] [428] [429] [430] [431] [432] [433] [434] [435] [436] [437] [438] [439] [440] [441] [442] [443] [444] [445] [446] [447] [448] [449] [450] [451] [452] [453] [454] [455] [456] [457] [458] [459] [460] [461]