Суспільство і релігіяПогляд на секти очима Православної Церкви

Характеристика


      Культ Ошо (Раджниша) класифікований як деструктивна релігійна організація (тоталітарна секта, деструктивний культ) в:
      · Вербальной ноте посольства Федеративной Республики Германии .or 22 листопада 1995 р. [3];
      · Аналитическом вестнике Государственной Думы Российской Федерации "О національній погрозі Росії з боку деструктивних релігійних організацій" [4];
      · Инициативном письме - депутатском запросе депутата Государственной Думи Російської Федерації Н. В. Кривельской Міністрові внутрішніх справ Російської Федерації генералові армії А. С. Куликову (січень 1997 р.);
      · Информационном материале Министерства здравоохранения и медицинской промисловості Російської Федерації "До доповіді про соціально-медичний наслідках впливу деяких релігійних організацій на здоров'я особистості, сім'ї, суспільства й мірах забезпечення допомоги постраждалої", 1996 р. [17];
      · книге А. И. Хвыли-Одинтера "Опасные тоталитарные формы религиозных сект" (1996 р.) [11].
      По оцінках [2], культ Раджниша є одним з найбільше руйнівних для свідомості адептів. Техніка внутрішнього росту в культі криється в тім, що духовний ріст адепта ставиться в пряму залежність від наближення й прихильності до особистості гуру. Всі ці сполучено з ідеєю нібито особистої вигоди. На підтвердження цього нижче наведений уривок з листа матері адепта Раджниша: "Звертання до Вас - єдина надія врятувати сина. Справа в тім, що син потрапив у мережі "Центри Ошо Раджниш". У цьому так званому "центрі" під видом медитації застосовують методи психічного впливу на волю людини. Мій син повністю підкорився волі керівника цього центра й перейшов у його повне розпорядження. У цей час син ніде не працює, веде паразитичний спосіб життя, що до зустрічі з послідовниками Раджниша йому був невластивий. Від мене він вимагає, щоб я вбиралася з квартири... Я глибоко впевнена, що мій син, перебуваючи тепер під впливом психоэнергетических засобів, здатний, всупереч своєму бажанню, зробити дія, непідвласна розуму й здоровому глузду".
      Раджниш народився в 1931 році в сім'ї джайнов, прихильників однієї з древніх религий Індії. В 1957 р. Раджниш закінчив університет, одержавши диплом з відмінністю, золоту медаль і ступінь магістра філософських наук. Кілька років він викладав філософію в різних університетах. З кінця 60-х років Ошо починає демонструвати свої оригінальні медитативні техніки, організувати в різних місцях Індії медитационные табору.
      З початку 70-х років навколо Раджниша в Пуні початку складатися комуна, привлекавшая все більша кількість людей із Заходу, що шукають духовну істину. За кілька років громада перетворилася у великий центр, здатний приймати одночасно до двох тисяч чоловік. Виступу Раджниша записувалися на магнітофон і пізніше були видані у вигляді окремих книг, число яких в теперішній час перевищує шість сотень.
      Надалі ашрамы Раджниша були утворені в інших місцях Індії, а також у США. Англії, Франції, Канаді, Японії, Росії й ряді інших країн. Проповіді Раджниша знаходили своїх адресатів. До п'ятдесятьох тисяч людей проходило за рік через школу пісень і медитацій, засновану в Пуні [1].
      Як повідомлялося в пресі часів підстави центра в Пуні, деякі відвідувачі комуни верталися з оповіданнями про сексуальні оргії й уживанні в громадах Ошо наркотиків. Деякі дослідники вважають, що до практиків Ошо навряд чи застосовне слово "оргії", тому що Раджниш не розділяє прояву життя на позитивні й негативні, подібно многим кістково-хрящовим культам, у доктрині Ошо поняття добра й зла розмиті.
      Одна із широко застосовуваних у культі Раджниша духовних практик так називана "динамічна медитація". Пояснюється, що нібито з її допомогою "знімаються наслідки попереднього життєвого досвіду, знаходиться енергія". Кожний сеанс починається з хаотичного подиху під удари барабана. За рахунок супровідний такий подих гіпервентиляції легких людин п'яніє від надлишку кисню. Йому радять кричати, качатися по підлозі, робити будь-які мимовільні рухи. Особливий стан, пережитий при цьому людиною, пояснюється як щось таємниче, можливе тільки завдяки якомусь секрету, яким володіє гуру. Насправді ж, на думку професора доктори Маргарет Тейлер Сингер (Каліфорнійський університет), це явище має чітке фізіологічне пояснення і являє собою не більш, ніж трюк [2].
      У культі Раджниша разом з гуру працювали професіонали-психотерапевти. Керівники вселяють людям, що людина сам винувата у своєму попередньому болісному стані, оскільки він нібито був неадекватний у своєму поводженні. Через кілька днів "лікування" люди втрачають здатність міркувати самі, вони стають людьми без власної біографії, "існуючими тут і зараз". Тепер вони готові прийняти "нову доктрину". Особливо емоційно сприймають гуру жінки-адептки, їх у культі - більшість. Релігійний обряд виглядає приблизно так. Раджниш викрикує слова: "Життя! Смерть! Розпач! Щастя!". Вони змішуються, і в остаточному підсумку це означає - "ніщо". Це бурмотання доводить учнів до трансу, схожого на медитацію. В цьому стані в людини практично відсутня розважливість, людина перебуває поза реальністю [2].
      Стаючи саньясином (ченцем) у культі Раджниша, людина повністю втрачає власної волі. Тому саньясины можуть існувати тільки в групах, підкоряючись волі керівника. Культ характеризується особою фанатичною відданістю адептів навіть на тлі інших деструктивних культів. Наприклад, коли Раджниш натякнув, що жінка, обтяжена дітьми, не може досягти просвітління, відразу в культовому центрі Лагуна-Бич багатьох саньясинов-жінок стерилізували [2].
      У своїх культових обрядах Раджниш нерідко вводив своїх адептів в стан нірвани (у перекладі із санскриту "блаженство", "осяяння") з допомогою наркотиків, а окремі сеанси медитацій в ашрамах "святого людини" закінчувалися бійками й різаниною. Бували випадки, коли сектанти, збожеволівши від голосінь Бхагвана й від наркотиків, ламали один одному руки й ноги [I].
      Психіатр Бэтти Тилден (Великобританія) уважає, що без допомоги медицини адепти культу Раджниша не здатні повернутися до нормального життя. Психотерапевти, що працювали на Раджниша, були людьми холодними, розважливими і безжалісними. Для Раджниша життя й здоров'я його послідовників нічого не коштували: "Мене не цікавлять ваші можливості. Якщо вам погано, виходить, так повинне бути. Все це робиться в ім'я любові..." [21.
      Заява адепта культу, тридцятирічного пермського лікаря: "Moй внутрішній досвід, духовна радість, пережита мною, свідчать про те, що шлях до щирої волі лежить через звільнення людини від голосу совісті. Голос совісті в людині - це голос диявола" [2] тільки підтверджує, що культ можна цілком упевнено віднести до розряду потенційно найнебезпечніших з погляду можливої участі в організації антисоціальних акцій, у тому числі, і терористичних актів.
      Тэл Брук, що був присвячений індійського гуру Сатьи Сан Баби, після відвідування Пуни так описав свої враження [12]:
      "Предмет жаху й обожнювання в засобах масової інформації. Раджниш створив образ "нової людини", що відкидає всі норми й традиції. Людина, на думку Раджниша, є гедоністичний бог, що не залежить ні від чого (крім як від внутрішнього голосу Раджниша) і вільний надавати космосу будь-який вигляд залежно від свого бажання. Це пануючий шукач задоволень, сущий у самому собі, нікому нічого не належний. Сім'я проклята, діти - тягар. Поки "неосаньясин" має гроші, він скажено розважається. Потім інтерес до нього зникає. Убивства, зґвалтування, таємничі зникнення людей, погрози, підпали, вибухи, кинуті діти "ашрамовцев", що просять милостиню на вулицях Пуни, наркотики - все це в порядку речей у чудових гібридів у червоному, які вважають себе сміливими першовідкривачами нового змісту "любові". Християни, що працюють у психіатричній лікарні Пуни, підтвердять все сказане, не забувши згадати про високому рівні психічних розладів, пов'язаних з тим, що ашрам забрал у свої руки політичну владу й скаржитися на нього комусь".
      На початку 1981 року з'явилися повідомлення про погрозу для життя Раджниша. В ашраме ввели строгий режим, всіх вхідних обшукували на предмет зброї. Був зроблено підпал магазина, а недалеко від медичного центра ашрама відбувся вибух. За словами представників культу, замах на гуру в лютому змусило адміністрацію ашрама прискорити вже початий колись процес пошуку нової штаб-квартири. За повідомленням журналу "India Today" [16], "поліція й влади міста Пуна одностайні в думці, що інциденти були спровоковані послідовниками Раджниша", тому що "останні два тижні розслідування показали, що Раджниш Фаундэйшн по вуха загрузла в неоплачених податках, присвоєнні пожертвувань на благодійні цілі, крадіжках і в карних справах на членів секти, розслідування яких до моменту її відходу з міста не було закінчено" [16].
      В 1981 р. правительство Индиры Ганди позбавило ашрам Бхагвана права уважатися релігійною організацією [10]. Консульство США в Бомбеєві видало Раджнишу візу, і 1 червня 1981 року, розпродавши майно ашрама й захопивши з собою 17 самих відданих учнів, він таємно вилетів у Нью-Йорк. Після того, як Раджниш покинув Пуну, його прихильники поширилися по Заходу, задавшись метою заснувати по всій Європі "священні міста", які планувалося зробити що самоокупаються і які повинні були стати альтернативою суспільству, будучи зразкам "саньясы". У США минулому початі зусилля створити модель "святого міста", керованого самим "учителем". 10 липня 1981 року центр медитації "Чидвилас Раджниш" у Монклере ( Ныо-Джерсі) придбав в інвестиційної компанії з Амарильо (Техас) ранчо Биг Магди за 6 млн. доларів (з них готівкою - 1,5 млн.). Його територія недалеко від Мадраса (штат Орегон) займає більше 100 квадратних миль. Також центру удалося узяти під оренду 14889 акрів у тім же районі в Американського бюро земельного господарства [12].
      Незабаром у Биг Магди зібралися дві сотні послідовників Раджниша з 16 європейських країн, щоб уже у вересні захоплено поприветствовать учителі у його новому будинку. Ще через якийсь час були віддані розголосу наміру побудувати "перше освічене місто в Америці" за назвою Раджнишпурам (місто Раджниша). 4 листопада 1981 року комісія графства Васко проголосувала з подвійною перевагою голосів за те, щоб у травні 1982 року провести референдум по питанню, чи можна вважати господарство Биг Магди містом. Голосують в подібних випадках лише місцеві жителі, а в цьому випадку - послідовники Раджниша, і результат угадати було неважко: 154 голосу за появу міста Раджнишпурам і жодного проти [12].
      За короткий час у курному степу штату Орегон, недалеко від провінційного містечка Энтелоуп, на занедбаному ранчо "Биг Магди Ранч" був створено оазис західної цивілізації: аеродром, комфортабельний готель із казино, торговельні вулиці, ресторани. Пролягли дороги зі спеціальними автобусами, курсирующими по зазначеним "святим людиною" маршрутам. Це "чудо" було створено працею 6000 прихильників Раджниша, а також на гроші 500 тисяч так називаних адептів-гастролерів, що живуть удалечині від гуру, але регулярно приїжджали в Орегон для спілкування зі своїм лідером і перекладали на його рахунок значні суми. Стан Бхагвана постійно росло. "Я - гуру богатых. Існує досить религий, які займаються бедными, мені ж залишіть займатися богатыми", - говорив Бхагван. Стан Бхагвана Раджниша наближалося до рівня в 200 мільйонів доларів, не оподатковуваних податками, чотири літаки, вертоліт і 91 "стрий" [10].
      "Ми хотіли б, щоб у нього було 365 "стрий". Нова машина на кожний новий день у році", - довірчо повідомила кореспондента журналу "Фігаро" фанатична послідовниця "пророка" [9]. В одному із цих розкішних автомобілів Бхагван робив свій щоденний об'їзд пастви. Рівно в 14 годин 30 хвилин гуру самоособисто сідав за кермо й повільно, урочисто дефілював уздовж живої стіни зі своїх адептів, що вибудувалися по краях так називаної "дороги нірвани". Вони почитали за щастя лицезреть свого кумира, задрапірованого в смарагдового кольору хламиду, і кидали рожеві пелюстки під колеса його автомобіля [10].
      Із самого початку спроби культу створити рай в орегонской пустелі викликали запеклий опір. Законність виникнення нового міста піддалася сумніву по двох причинах: по-перше, був порушений пункт Конституції про поділ держави й церкви й, по-друге, рішення комісії графства Васко про референдум порушило закони про землекористування штату. Виникла погроза демонтажу більшості будов. Як міра обережності на випадок рішення про демонтаж Раджмишпурама й щоб показати, що культ має вплив серед муніципальних служб і влади, раджнишисты офіційно зайняли прилегле містечко, вирішивши перейменувати його з Энтелоупа в Раджниш [12]. Скориставшись тим, що, по місцевому законодавству, досить прожити на території штату 22 дня, щоб одержати право голосу на виборах у місцеві органи влади, гуру вирішив збільшити кількість виборців в Энтелоупе за рахунок своїх послідовників. В Нью-Йорку, Сан-Франциско й інших великих містах Сполучених Штатів прихильники Бхагвапа почали зазивати в ашрам алкоголіків, бурлак, наркоманів. Все це тривало аж до виборів мера містечка [I]. Операція "поділи житло із ближнім", проведена Раджнишем, зібрала, таким чином, у м. Раджнише 3500 чоловік [12]. Послідовники Бхагвана проголосували за потрібного гуру людини, і Энтелоуп був перейменований у Раджниш.
      Більшість із сорока давніх мешканців Энтелоупа, в основному літні люди, піддалися постійному нагляду поліцейських сил саньясинов, були обкладені податком на користь секти й були змушені лицезреть у міському парку заснований міською радою, повною раджнишистов, нудистский пляж. Вони зволіли здатися й виїхати з міста. Місто росло в міру того, як послідовники Раджниша скуповували будинки, що були, і будували нові [12].
      А в цей час Американська служба імміграції продовжувала розслідування по підозрі в порушенні імміграційних законів і відповідних карних норм членами організації "Раджниш Фаундэйшн Інтернешнл". Більше 30 раджнишистов, включаючи керівництво, підозрювалися у фіктивних шлюбах громадян США із закордонними громадянами [12, 14].
      Бездомні й алкоголіки, зробивши свою справу, могли йти. Особистої гвардії гуру (його охороняв цілий загін спеціально навчених бойовиків, збройних не тільки стрілецькою зброєю, але й бойовим вертольотом з ракетами) був даний наказ розігнати підозрілу компанію. Однак бурлаки не поспішали залишати ними ж самими проголошений м. Раджниш. Наймитувати на гуру вони теж не збиралися. Скрепя серце, гуру змушений був погодитися на те, щоб вони залишилися серед його пастви. А на околицях новоспеченого Раджнишпурама-Раджниша стали відбуватися дивні події. Кілька разів поліції штату довелося розслідувати досить схожі по почерку злочину: люди начебто засипали, умерщвленные невідомою отрутою. Причому все жертви були із числа недавно прихильників, що з'явилися, Бхагвана, що приймали участь у голосуванні. Їх трупи знаходили в різних місцях, але тільки не в самому Раджнишпураме. Поліція по зрозумілих причинах запідозрила гуру і його сподвижників. Відчувши небезпека, Бхагван вирішив усунутися від світських справ і прийняти обоє мовчання [10].
      У той час, як Раджниш усунувся від справ комуни, прийнявши обітницю мовчання, група його найближчих помічників затвора беззаконня. Одержали популярність великі фінансові скандали в керівництві організації [5].
      Чотири роки "святий" мовчав. Посередником його спілкування з миром стала Шила Сильвермэн - його вірна послідовниця. Вона твердою рукою керувала ашрамом, регулярно збирала данина із сектантів і, звичайно, забезпечувала рекламу молчальнику поневоле, що продовжував випускати брошюрки, закличні до "волі через сексуальність". Вона особисто очолила воїнство ашрама, що нараховує у своїх рядах близько 100 чоловік. Коли ж околишні фермери спробували призвати мешканців Раджнишпурама до дотримання християнської моралі або хоча б елементарних норм людського гуртожитку, Шила пригрозила вбивством п'ятнадцяти фермерів за кожного один послідовника Раджпиша, заявивши, що незабаром весь Орегон буде називатися Раджнишпурамом: "Щоб домогтися цього, я готова кожний бульдозер, що йде на знос цього миру, офарбити своєю кров'ю" [8, 14]. Під впливом суспільної думки поліція, а потім і ФБР порушили справу проти секти Бхагвана. Раджниш вирішив заговорити, однак було вже пізно [1].
      Біля чотирьох десятків слідчих ФБР вели розслідування безпосередньо в Раджнишпураме. Ними були виявлені склади зброї, лабораторії по виробництву наркотиків, які регулярно додавалися в їжу сектантам, ретельно закамуфльований підземний хід для втечі гуру в випадку надзвичайних обставин [I].
      27 жовтня 1985 р. Ралжниша узяли під варту в аеропорті міста Шарлотт у штаті Північна Кароліна, куди власний літак Бхагвана приземлився для заправлення пальним. Раджниш і вісім його наближених нібито летіли на Бермуди.
      Незадовго до викриття "верховна жриця" Шила Сильвермэн, що зачула, що над нею згущаються хмари, порахувала за благо перебратися зі своєї особистої охороною й черговим чоловіком у Західну Європу. Поки "святий" бив на сполох і збирав свої поріділі ряди, Шила зняла з рахунку ашрама у швейцарському банку 55 мільйонів доларів і зникла. Якого тільки обвинувачення не висунув Бхагван на адресу своєї недавньої однодумниці. Виявляється, вона намагалася отруїти життя особистого лікаря "святого", замірялася на життя самого гуру, убивала бурлак, тіла яких поліція знаходила в околишніх полях... "Верховна жриця" теж не не діяла. Коли в Штутгарте "Інтерпол" вистежив Шилу і її банду, миссис Сильвермэн охоче початку сповідатися: "Бхагван - це розпещений ребенок, що не може дихати без щомісячних 250 тисяч доларів кишенькових грошей. Це геній по використанню людської довірливості, наркоман, не здатний жити без "валиума". Історія його життя - суцільне шахрайство. І я була співучасником цієї афери. Він і я, ми становили чудову пару ловкачів" [10, 18].
      Швидкоплинний судовий процес, що проходив у Портланде (штат Орегон), закінчився 14 листопада 1985 року. Бхагван одержав чисто символічне покарання: десять років умовного тюремного ув'язнення плюс 300 тисяч доларів штрафу. Крім того, Бхагвана зобов'язали протягом п'яти днів покинути межі Сполучених Штатів [1,10]. Після того, як Раджниш був депортований зі США, він спробував зупинитися в якій-небудь країні, де були його послідовники (а на той час по всьому свегу було вже близько 300 раджнишевских центрів), але 21 країна або заборонила йому в'їзд, або депортувала його без усяких особливих пояснень (як, наприклад, Греція).
      У середині 1986 року Раджниш повернувся в Індію. Протягом декількох місяців комуна в Пуні відновила й розширила свої психотерапевтичні й медитативні програми, що знайшло відбиття в слові "Мультиверситет", яке Раджниш вибрав як загальну назву для своїх навчань і практик.
      До кінця 80-х років здоров'я Раджниша значно погіршилося. В останні місяці перед смертю, якщо дозволяло самопочуття, Раджниш виходив до своїх учнів на "медитації музики й мовчання", а потім вони переглядали відеозапису його попередніх бесід. Раджниш умер 19 січня 1990 р.
      Із середини 80-х років навчання Раджниша стало зустрічати активне протидія громадських організацій. Заклик до повної волі, доповнений досить вільними поглядами Ошо на сім'ю, шлюб, сексуальні взаємини, викликав буру суспільного несхвалення й опозицію проти його в усьому світі, був сприйнятий як пропаганда вседозволеності.
      З 1 по 7 травня 1997 року "Центр ОШО" планує проведення в Підмосков'я семінару "Дотик до тантре", де пропонуються наступні програми:
      "практична тантра-йога,
      парні вправи,
      дихальні техніки,
      різні тантрические техніки, робота із чакрами,
      робота з тілом,
      подолання бар'єрів у виборі партнерів,
      подолання труднощів у спілкуванні між чоловіком і жінкою,
      карти Таро".
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172] [173] [174] [175] [176] [177] [178] [179] [180] [181] [182] [183] [184] [185] [186] [187] [188] [189] [190] [191] [192] [193] [194] [195] [196] [197] [198] [199] [200] [201] [202] [203] [204] [205] [206] [207] [208] [209] [210] [211] [212] [213] [214] [215] [216] [217] [218] [219] [220] [221] [222] [223] [224] [225] [226] [227] [228] [229] [230] [231] [232] [233] [234] [235] [236] [237] [238] [239] [240] [241] [242] [243] [244] [245] [246] [247] [248] [249] [250] [251] [252] [253] [254] [255] [256] [257] [258] [259] [260] [261] [262] [263] [264] [265] [266] [267] [268] [269] [270] [271] [272] [273] [274] [275] [276] [277] [278] [279] [280] [281] [282] [283] [284] [285] [286] [287] [288] [289] [290] [291] [292] [293] [294] [295] [296] [297] [298] [299] [300] [301] [302] [303] [304] [305] [306] [307] [308] [309] [310] [311] [312] [313] [314] [315] [316] [317] [318] [319] [320] [321] [322] [323] [324] [325] [326] [327] [328] [329] [330] [331] [332] [333] [334] [335] [336] [337] [338] [339] [340] [341] [342] [343] [344] [345] [346] [347] [348] [349] [350] [351] [352] [353] [354] [355] [356] [357] [358] [359] [360] [361] [362] [363] [364] [365] [366] [367] [368] [369] [370] [371] [372] [373] [374] [375] [376] [377] [378] [379] [380] [381] [382] [383] [384] [385] [386] [387] [388] [389] [390] [391] [392] [393] [394] [395] [396] [397] [398] [399] [400] [401] [402] [403] [404] [405] [406] [407] [408] [409] [410] [411] [412] [413] [414] [415] [416] [417] [418] [419] [420] [421] [422] [423] [424] [425] [426] [427] [428] [429] [430] [431] [432] [433] [434] [435] [436] [437] [438] [439] [440] [441] [442] [443] [444] [445] [446] [447] [448] [449] [450] [451] [452] [453] [454] [455] [456] [457] [458] [459] [460] [461]