Суспільство і релігіяПогляд на секти очима Православної Церкви

Доктрина


      Тантризм - один з різновидів індуїзму, що включає в себе методи йоги й систему эзотерической (схованої від непосвячених) практики. Віровчення тантризма є досить складним і ґрунтується насамперед на тантрах - священних текстах цього релігійного плину, що шануються як богооткровенныс [4]. Слово "тантра" має широке значеннєве значення. "Тан" позначає "поширювати", "тра" - "рятувати". Тантристы вважають, що тантра - це писання, призначене для практики [2]. Загальне число тантр із працею піддається вирахуванню, один тільки вживаних нараховують від декількох десятків [3] до декількох сотень [4]. У якості священних, крім того, використовуються значна кількість упатантр - другорядних тантр, а також загальні для тантризма й індуїзму тексти: Веди, Пураны, Итихасы й ін., але тільки в тій частині, де вони погодяться з Тантрами. Всі священні тексти тантризма написані на санскриті, що є також мовою тантрического культу [4]. До упатантрам прирівнюються добутки тантрических духовних учителів - коментарі до тантрам, трактати по релігійній філософії, магії, йозі й іншим містичним дисциплінам.
      Походження тантризма пов'язане з культом Великої Богині-Матері. Сучасний тантризм складався під впливом вибухобезпечної релігії, брахманізму й буддизму, однак риси древнього шанування Богині-Матері добре збереглися й понині. Тантристы вважають своє віровчення універсальної релігією всіх людей, з якої розвилися й черпають свою духовну силу інші релігії. В одній з найбільш шанованих тантр - " Маханирвана-Тантре" - говоряться: "Всі люди на землі - від высокорожденных брахманів до нижайших неприкасаемых - здатні додержуватися вічного Шляху Тантры".
      Тантрическая релігійна традиція дуже неоднорідна й включає себе безліч усіляких плинів і сект, прихильники яких, як правило, взаємно визнають один одного одновірцями. Кістково-хрящова тантрическая традиція підрозділяється на кілька напрямків, основними з яких є Шакта (або шактизм, шанувальники Шакти) і Шайва (поклоняющиеся Шиве).
      У традиції Шакта вважається, що особливе місце в ряді аспектів Абсолюту займає Божественна Мати Шакти: "Із всіх аспектів Абсолютного, особливе місце в Тантре займає Шакти, або Божественна Енергія, Божественна Мати. У традиції Вона осягається як Споконвічна Богиня, Споконвічна Сила.., з яке відбулося все суще. Вона має безліч імен, аспектів і форм" ([2]. с. 37). Однієї із шанованих форм Шакти є чорна богиня зла Розжарюй: "У традиціях кістково-хрящової Тантры особливо важливе місце займає поклоніння таким аспектам Шакти, як Дурга, Збирай, Тара" ([2], с. 39).
      Дурга (буквально - вилучена, недосяжна) - дружина Шивы, втілення його енергії, одна із самих популярних богинь в індуїзмі, під ім'ям Дэви особливо шанується Шактистами [3].
      Розжарюй (Чорна), інакше Махакали (тобто Велика Розжарюй), також Шьяма (Чорна) - одне з імен дружини Шивы, в образі якої втілюється найбільш грізна сторона характеру богині [3]. Проте, поклоніння Розжарюй в Індії й, в частковості, серед тантристов має потужну традицію, В авторитетних джерелах тантристов Розжарюй описана досить докладно у всіх своїх формах ([2], с. 41-46): "Слово Розжарюй буквально означає "чорна", "темна", "темно-синя"... Слово розжарюй - це жіночий рід від калу - одного з імен Шивы, що означає "чорний", "час", "доля", "смерть"... Розжарюй зображується чорної, тому що в чорному кольорі зникають всі розходження. Вона - вічна ніч, посередині якої Вона стоїть на "небутті"... Вона звільняє від всіх жахів існування й страху смерті... Форми Розжарюй численні й охоплюють всі сфери діяльності й існування у всесвіті... От кілька форм Розжарюй, що даються в такту-тантрах для медитації.
      Дакшинакалика. Вона прикрашена намистом з людських голів, у Неї довгі виступаючі зуби... У нижній лівій руці Вона тримає відрубану людську голову, у верхній лівій руці Вона тримає меч... На ній пояс із рук мертвих тел... Її місцеперебування - місце спалення трупів. Вона стоїть на груди Махадэвы (Шивы), що лежать як труп. Її оточують шакали. Її особа жахливо, кров стікає з куточків Її губ... Інший образ Дакшинакалики виглядає в такий спосіб: у Неї темний колір шкіри,... у своїх правих руках Вона тримає кинджал... і людський череп: гірлянди з людських голів прикрашають Її голову й шию; намисто зі змій на Її груди... Своєю лівою ногою Вона стоїть на груди трупа, Своєю правою ногою - на спині лева, що облизує труп.
      Сиддхакали. Вона п'є кров із черепа, що тримає в левойруке...
      Гухьякали. Вона чорна, як грозова хмара... У Неї впалі очі, люті зуби, висунутий звисаюча мова... На Ній намисто й священний шнур зі змій. Вона сидить на ложі зі змій. Пучок Її поплутаних волось стосується неба. Вона присьорбує вино із черепа. На ній гірлянда з 50-ти людських голів... Її з усіх боків оточують каптури змій... Мертві тіла служать прикрасою для Її вух... Коли Вона сміється, Її голосний регіт наганяє жах.
      Бхадракали. У Неї впалі очі. Її особа темно, як чорнило. Її зуби подібні до чорних ягід джамбу... Вона плаче, говорячи: "Я не задоволена. Я проглочу весь цей мир залпом, як маленький шматок їжі!" У своїх двох руках Вона тримає аркан...
      Шмашанакали. Вона чорна, як гора чорної мазі. Її місцеперебування - місце спалення трупів. У Неї розпатлані волосся, висушене тіло й застрашливий вид. У Неї впалі червоні очі. Вона тримає в правій руці череп, наповнений вином, і в лівій руці - свежеотрубленную голову. З усміхненої особою Вона постійно жує сире м'ясо... Звичайне місце для поклоніння Їй - це місце кремації, що де поклоняється повинен робити ритуали, будучи оголеним.
      Ракшакали або Махакали. Вона чорного кольору... У своїх лівих руках Вона тримає кинджал і череп... На Ній намисто зі змій... Її ліва нога - на груди трупа".
      Не менш оригінальний опис бога руйнування Шивы: "Шива - найвищий об'єкт шанування для шайвов... Споконвічне тіло Шивы, або Його тонка Сутність - це Лингам... Лингам - вищий об'єкт шанування; шануючи Його - почитають невиявленим, непізнаваного розумом і почуттями Шиву... У Своєї жахаючій формі Шива - мешканець місць спалень..., супроводжуваний усюди свитою парфумів і демонів, чоловік жахливої Розжарюй... Він - всепожираючий Чанда" ([2], с. 47-51).
      Взагалі будь-яка релігійна практика тантристов неминуче звернена більше до Шакти, ніж до Шиве. В " Нируттара-Тантре" сказано, що "неможливо досягти звільнення без збагнення Шакти". Тантристы прагнуть поставити себе в ідеальні відносини із Шакти, а через неї - і із Шивой. Декларируемая ціль тантрической релігії -"зібрати всієї душі в єдиній божественній сім'ї Шивы й Шакти". [...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172] [173] [174] [175] [176] [177] [178] [179] [180] [181] [182] [183] [184] [185] [186] [187] [188] [189] [190] [191] [192] [193] [194] [195] [196] [197] [198] [199] [200] [201] [202] [203] [204] [205] [206] [207] [208] [209] [210] [211] [212] [213] [214] [215] [216] [217] [218] [219] [220] [221] [222] [223] [224] [225] [226] [227] [228] [229] [230] [231] [232] [233] [234] [235] [236] [237] [238] [239] [240] [241] [242] [243] [244] [245] [246] [247] [248] [249] [250] [251] [252] [253] [254] [255] [256] [257] [258] [259] [260] [261] [262] [263] [264] [265] [266] [267] [268] [269] [270] [271] [272] [273] [274] [275] [276] [277] [278] [279] [280] [281] [282] [283] [284] [285] [286] [287] [288] [289] [290] [291] [292] [293] [294] [295] [296] [297] [298] [299] [300] [301] [302] [303] [304] [305] [306] [307] [308] [309] [310] [311] [312] [313] [314] [315] [316] [317] [318] [319] [320] [321] [322] [323] [324] [325] [326] [327] [328] [329] [330] [331] [332] [333] [334] [335] [336] [337] [338] [339] [340] [341] [342] [343] [344] [345] [346] [347] [348] [349] [350] [351] [352] [353] [354] [355] [356] [357] [358] [359] [360] [361] [362] [363] [364] [365] [366] [367] [368] [369] [370] [371] [372] [373] [374] [375] [376] [377] [378] [379] [380] [381] [382] [383] [384] [385] [386] [387] [388] [389] [390] [391] [392] [393] [394] [395] [396] [397] [398] [399] [400] [401] [402] [403] [404] [405] [406] [407] [408] [409] [410] [411] [412] [413] [414] [415] [416] [417] [418] [419] [420] [421] [422] [423] [424] [425] [426] [427] [428] [429] [430] [431] [432] [433] [434] [435] [436] [437] [438] [439] [440] [441] [442] [443] [444] [445] [446] [447] [448] [449] [450] [451] [452] [453] [454] [455] [456] [457] [458] [459] [460] [461]