Суспільство і релігіяПогляд на секти очима Православної Церкви

Характеристика


      "Церква Христа" - одна із самих закритих і небезпечних деструктивних релігійних організацій, який за її радикалізм офіційно заборонене діяти в університетах США й Великобританії [1].
      "Церква Христа" (Бостонское рух) класифікована як деструктивна релігійна організація (тоталітарна секта, деструктивний культ) в:
      · "Итоговом заявлении участников российской научно-практической конференції "Тоталітарні секти (деструктивні культи) і права людини", минулої в Санкт-Петербурзі 11-12 січня 1996 р. [2], а також в офіційних "Звертанні до росіян..." і "Звертанні до засобів масової інформації..." учасників цієї конференції [3];
      · Аналитическом вестнике Государственной Думы Российской Федерации "О національній погрозі Росії з боку деструктивних релігійних організацій", 1996 р. [4];
      · Итоговом заявлении Международного христианского семинара "Тоталітарні секти в Росії", що прошли 16-20 травня 1994 р. у Москві [5];
      · Информационном материале Министерства здравоохранения и медицинской промисловості Російської Федерації "До доповіді про соціально-медичний наслідках впливу деяких релігійних організацій на здоров'я особистості, сім'ї, суспільства й мірах забезпечення допомоги постраждалої", 1996р. [8];
      · Информационном бюллетене Новосибирского центра по борьбе с сектантством при Соборі в ім'я благовірного й великого князя Олександра Невського "Сектантство, окультизм і целительство в сучасній Росії: проблеми й небезпеки" (1996 р.) [9].
      · В Определении Архиерейского Собора Русской Православной Церкви "О псевдохристианских сектах, неоязычестве й окультизмі" (грудень 1994 р.) "Церква Христа" (Бостонское рух) була визначена як "лжехристианство і псевдорелигия".
      Культ побудований по "пірамідальному" принципі: у кожного "наставника" є трохи "учнів", які, у свою чергу, є "наставниками" і мають своїх "учнів", і так далі. "Наставник" постійно контролює "учнів", приймає від них щоденні звіти про усім, що з ними відбулося за день. "Учні" відповідальні перед "наставником" за кожний свій крок. Цим досягається контроль кожного адепта культу й підтримується стругаючи напіввійськова дисципліна. Головна мета всього цього - створити атмосферу, у якій наставник завжди правий, його слово - остаточно, його влада - абсолютна. Той же принцип дотриманий в адміністративній будові ЦХ: Бостонская церква керує двадцятьма чотирма столповыми церквами, які, у свою чергу, засновують свої дочірні церкви в різних місцях [1]. У кожному регіоні обов'язково присутній громадянин США, що контролює ситуацію. Всі лідери вище керівника регіону не мають прописки. У кожному місті є відповідальний по ЦХ адміністратор.
      Ієрархія росту кар'єри адепта в "Московській Церкві Христа": учень, лідер бесіди (привів у культ 2 чоловік), лідер сімейної групи (привів 5 людина), керівник сектора (15 чоловік) [1].
      Для "швидкого росту у вірі" необхідно скрупульозно дотримувати шість наведених у брошурі правил. Зокрема, пункт No 4 пропонує наступне: "Ділися про вивчені уроки з більше зрілими учнями, які зможуть перевірити, наскільки глибокі переконання ти береш із них... Із запопадливістю додержуйся рад змінити щось у собі". "Запопадливість" і "глибока переконаність" присутні в проповіді засновника "Міжнародної Церкви Христа" Мак-Кина: "Час не боятися сказати: Я людина Бога! І несу слово Бога. І це моє послання - послання Бога... 1979 - одна церква з 30 майбутніми учнями. Бог взяв і до 1990 створив всесвітній рух - 65 церков, 20 тисяч учнів, сорокатысячные служби, 26 націй. І Ангели співали: "Слава! Слава! Аллилуйя!" Час приєднатися до цього хору Ангелів... Є один рух, рух Бога. Ви вибрані вести його в країнах, районах, містах, секторах, бесідах... Потрібно створити момент сили. Як це зробити? Це коли лідери збираються разом!.. Потім - організація. Як робити лідерів, де їх брати? Шукайте в водоймах, де ми хрестимо людей <...> Нам потрібно хрестити людей... Нам не потрібно 1, 2, 3 таланти. Нам потрібна юрба таких людей". Все достаточно просто й розташовує до дії. Якщо Христос у кожній людині бачить колись усього особистість, образ і подоба Божие, те засновника "Церкви Христа" цікавить, по його визнанню, головним чином, юрба. Таїнство хрещення зводить Мак-Кином до конвеєрної обробки [6].
      Характерною рисою МЦХ є детально пророблена система психологічного тиску на самих адептів культу й на всіх, хто попадає в орбіту їхньої місіонерської діяльності. Цей тиск носить як особистий, так і груповий характер. Використовуються наступні методи: нав'язливість, депривация (позбавлення вільного часу), груповий тиск, депривация сну, неадекватне харчування, индоктринирование комплексу провини [I]. Організація побудована за пірамідальною структурою, для якої характерна тверда иерархичность, стругаючи підзвітність "учнів" лідерам. В "Підсумковому заяві" Міжнародного християнського семінару "Тоталітарні секти в Росії" (16-20 травня 1994 р., Москва) записано: "Крайня нетерпимість і прагнення поставити все життя своїх адептів під щохвилинний і тотальний контроль, характерні для цього руху, примушують нас визнати, що спосіб функціонування цієї організації скоріше утрудняє прийняття Євангелія, чим служить його справжньому поширенню" [5].
      ЦХ прибігає до класичних методів вербування, що використовується в більшості деструктивних культів [I]. В "Московській Церкві Христа" існують інструкції з вербування, причому для кожного адепта визначене кількість тих, кого потрібно "запросити". От зразок аркуша .запису запрошених, що дається кожному адептові МЦХ при інструктажі його перед рейдом по залученню в культ новачків: "Субота 13 серпня 1994 року. Центральний сектор Московської церкви Христа. Вам пропонується запросити наступних людей: міліціонер, юнак у джинсах, чоловік з дипломатом, жінка із зеленою сумкою.., чоловік у спортивній формі, пожежник, дідусь із тростиною, жінка в капелюху, дівчина в плаття в горошок.., чоловік із собакою, солдат, жінка з ребенком, лисий чоловік, бородатий чоловік.., продавець книг, музикант, дівчина з парасолем.., незвичайні люди..". Причому необхідно не тільки відзначити факт зав'язування розмови, із зазначеною людиною й запрошення його на свої богослужіння, але й записати його прізвище, ім'я й телефон. Зав'язують розмова звичайно з таких питань, як " чиВірите Ви в Бога?" " чиМожна Вас запросити на проповідь?". У випадку якщо клієнт хоч небагато зацікавився, його запрошують на проповідь.
      На цих зборах людин відразу ж попадає в атмосферу уважного відношення, щирої теплоти й турботи. Загальна вовлеченность підсилюється заохоченням творчої активності; проповіді супроводжуються концертами самодіяльності. Атмосфера нагнітається періодичними вигуками із залу: "Давай, братишка", "Скажи, Миша" (імена виступаючих оголошуються заздалегідь), "Давайте, брати й сестри, ми з вами" При цьому імпульсивна, часом істерична, мовлення проповідника доводить аудиторію до екстатичного стану. Зал відповідає безладними вигуками: "Амінь!", "Аллилуйя!" Поступово всіх присутніх охоплює загальний психоз. І новачок мимоволі стає його учасником. Проповідник не дасть часу на те, щоб відшукати запропоновану ним цитату з Біблії, і недосвідчений гість не встигає навіть задуматися над нею й осмислити. При цьому "брати"-проповідники користуються досить своєрідним перекладом Нового Завіту, що сильно відрізняється від класичного (Синодального) [6].
      От опис типової проповіді в МЦХ очевидцем, студенткою МГУ, побувала на одній з них: "Усе з нетерпінням очікують початку проповіді. Нарешті, проповідник на сцені. Уявіть собі елегантного молодого людини: темний костюм, біла сорочка, у руках - Біблія. Як міняються часи. У залі помітне пожвавлення - довідалися. Ім'я проповідника люб'язно підказує поруч сидяча "сестра" (тут це прийняте звертання) - Миша Раковщик. У відповідь на коротке вітання гул схвалення. На прохання виконати псалом такий-те всі встають. Тих, хто прийшов уперше, без уваги не залишать, оточать настирливої псевдозаботой. Турботливі брати й сестри вже отут як отут, і за плечі приобнимут (так прийняте), і на потрібну сторінку в Біблії вкажуть. Під численні "Миша - давай!" і "Давай, Миша!", а також щосекундне "Амінь", що тут просто означає "згодний", проповідник на сцені починає мовлення. Дуже примітний стиль мовлення проповідників під час проповідей: гугнявий, що різко^-каркає голос проповідника, роблений акцент, схожий із прибалтійським, плюс інтонація диск-жокея. За словами одною з адептів, рідну мову Михайла Раковщика - росіянин, і в повсякденному спілкуванні мовлення його позбавлене яких-небудь спецэффектов. А на сцені - це його імідж, запозичений у перших проповідників-американців, які по-російському говорили досить слабко. Уважається, що головне - це суть проповіді, мораль, а не зовнішня сторона. Мораль, однак, напрочуд проста. Живи по Біблії, так урятований ти будеш. Чи легко жити по Біблії? Легко, але більше корисно. В підтвердження приводиться історія одного "брата", був він бізнесменом. У справі своєму досить процвітав. Щодня не забував прилежно молитися. Але один раз із ним відбулося нещастя. Він уже не знав, про що йому ще молитися, адже в нього вже все є. Із цим питанням звернувся він до іншому "братові". Але відповіді не одержав. У ту ж ніч до нього в офіс увірвалися міцні хлопці з кийками. Його побили, коштовне викрали, а кілька автомобілів спалили до підстави. Мстили. За що - "брат" не знав, гріха за душею не мав. Тоді став він молитися з подвоєною силою. "За що, Господи?", - запитував він. Молився він так всю ніч безперервно, а з ранку його знову відвідали. Всі ті ж, але с іншими намірами. Сказали, що, мол, помилилися й відразу відшкодували всі збитки. Варто помітити, що ораторського мистецтва проповідникам секти "Церква Христа" не займати. Вплив на аудиторію всеціле. З перших же хвилин задається потрібний темп, до самого кінця выдерживается ритм. Мовлення добре тонирована. Порівняння наочні й прості. Смішки схвалення, вигуки типу: "Амінь" і "Давай, брат" не припиняються. Повний контакт із аудиторією, яка, однак, настроєна далеко не на серйозний лад. Тут так прийнято - жартуючи вивчати Біблію".
      У МЦХ оцінку вищим лідерам давати не дозволяється, і вони не зобов'язані звітувати. Пари адептові дозволяється шукати тільки серед інших адептів ЦХ.
      Серед адептів МЦХ прийняті звертання друг до друга: "брат" і "сестра".
      Для адептів наслідками їхньої участі в "Московській Церкві Христа" є: звуження духовного й інтелектуального кругозору, придушення здатності критичного й самостійного мислення, агресивність в питаннях віри, неповноцінний духовний розвиток, перекручений розуміння Біблії, аномальні психічні зміни, примітивізм і деградація, втрата адептами друзів внаслідок замкнутості на спілкуванні зі членами секти, втрата інтересу до навчанню або роботі, адепти розучуються нормально говорити російською мовою, здобуваючи далеку інтонацію, придушення самостійності.
      Для кращого відображенні реальної структури й діяльності в Московської Церкви Христа" нижче наведені фрагменти з опублікованих в 1995 році в журналі "Альфа й Омега" записок бывшею прихильника МЦ С. Глушенкова, рассказывающего про своє перебування там:
      "Тут представлений винятково мій суб'єктивний погляд на проблему, погляд очевидця. Я лише прагнув правдиво описати те, що бачив, чув і пережив сам. Всі приклади з діяльності МЦХ і життя її членів справжні...
      Вступають у МЦХ зобов'язані перервати близькі відносини із представниками (представницями) протилежної підлоги, навіть у тому випадку, якщо в них з моральної точки зору зовсім немає нічого негожого. Навіть дотримуючись чистоти в подібних взаєминах, чоловік, будучи в церкві, не може мати наречену "з миру". Те ж стосується жінок...
      Проповідники із МЦХ не люблять споровши. Але навіть якщо суперечки виникають, кожний "щирий учень" заздалегідь упевнений, що які би аргументи не приводила противна сторона, прав він, а вони неправі. "Ми обоє грішники, але я - урятований, а ти - ні", от що думав я щораз, переконуючи людини в правильності позицій МЦХ...
      Члени однієї "бесіди" або вчаться разом, в одному навчальному закладі, або же, якщо вони ставляться до категорії "робітників", живуть недалеко друг від друга. Те, що писали деякі газети про якійсь "спільності майна" і "гуртожитку для братів", у яких панує небувала скупченість - неправда. Просто багато членів МЦХ - іногородні студенти, тому вони часто й знімають одну квартиру на двох-трьох чоловік. Крім усього іншого, все просто обожнюють ходити друг до друга в гості. Іноді буває затісно, але всякі розмови про "примусових общагах" не відповідають дійсності... На чолі "бесіди" коштує "лідер бесіди". Він - кращий друг своїх "співрозмовників", він їм замість батька й матері, йому можна довірити все. Бажано, щоб в "бесіді" було нарівно братів і сестер, але останніх, як правило, буває більше. В сестер - свій лідер, права рука лідера-брата. У лідерів можуть бути "асистенти" - ті, хто ще готується стати лідером. Якщо "бесіда" розростається й потрібно неї розділити, колишній асистент стає лідером нової "бесіди". Лідер знає про своїх людей усе. Він їх хвалить і викриває, він їх учить...
      Три-Чотири "бесіди" поєднуються в "зону". Лідер однієї з "бесід" усередині "зони" веде ще й всю зону. Він - наставник і керівник для лідерів "бесід". Якщо бесіда найчастіше йменується за назвою навчального закладу або по ім'ю лідера, те "зона" - по територіальній ознаці, по станції метро або району Москви: "Втішне", "Крылатское", "Дмитровская" і т.п. Три-Чотири "зони" становлять "сектор" - основне "тактичне" підрозділ МЦХ: це вже близько 100 чоловік. "Сектор" орендує зал для недільної проповіді й буденних зборів. Лідер "сектора", ведучий також і "зону" і "бесіду", - основний духовний авторитет для членів "сектора"... Три "сектора" становлять "регіон", що поєднує людей, що живуть і учнів на території, що прилягає до однієї-двох лініям метро. Лідер "регіону" (не звільнений, до речі кажучи, ні від "сектора", ні від "зони", ні від "бесіди") - неодмінно "крутий" проповідник, іноді іноземець. Масштаби його діяльності вже дуже великі. Лідери "зон", "секторів", "регіонів" і їх асистенти - люди, повний час працюючі на МЦХ і получающие невелику зарплату в доларах. Всі "регіони" разом виявляють собою вже церква, у даному випадку Московську. Але подібна ж схема застосовується в Петербурзі, Владивостоці, Києві, Новосибірську, в інших містах. Лідер міської церкви - фігура "легендарна". Він обов'язково (як і деякі лідери "регіонів") носить титул "євангеліста"...
      За офіційною інформацією, МЦХ містить три їдальні для бедных. Особисто я ці їдальні жодного разу не бачив. Більше того, ніхто із двохсот членів того "сектора", де я перебував, ніколи в цих благодійних закладах не працював. Думаю, що в них харчується незначне число людей. Але кожний проповідник обов'язково згадає про ці їдальні, розповідаючи про діяльності МЦХ...
      Свої актові зали й ДК часто надають МЦХ московські Вузы. Організація активно проповідує в цілому ряді університетів і інститутів - МГУ, МГТУ. Текстильної академії, Академії нафти й газу, МАИ, Мисисе, медичних інститутах, російському й московському екстерном гуманітарних і в багатьох інших. Не забуті коледжі з технікумами...
      Ті, хто покинув МЦХ, для своїх колишніх кращих друзів як би "зникають". Найчастіше до них ставляться як до померлим. Навіть гірше: померлих часто поминають добрим словом, що були членів МЦХ - дуже рідко. У найкращому разі скажуть про їх, що був такою-те, так пішов, дуже жаль... Тверде порівняння, але збіглі для неї - як відпрацьовані шлаки".
      Внутрішні документи організації свідчать про фінансування з Лос-Анджелеса й обов'язкових зборів зі членів секти. Здійснюється обов'язковий щомісячний збір "десятини" (1/10 частина доходів адептів). Щомісяця приходить допомога також і з Бостона - 30-35 тис. доларів, але на рахунках - порожньо, тому що гроші з Бостона відразу ж обналичиваются. Від керівника сектора й вище - професіонали, ніде більше не працюють. Оклад керівника регіонального рівня - 1700000 руб. на місяць, у випадку його одруження з іноземкою - послідовниці цієї ж секти зарплата збільшується до 2400 доларів [1].
      Є 5 бухгалтерів. Щотижневий збір по секторі становить 500-600 тыс. руб. (не вважаючи "десятини"). Недільний збір "для бідних і нужденних" становить до 1 млн. руб. по 3 секторам.
      По неділях раз на місяць - загальні збори в Московському Палаці молоді (оплачують оренду з розрахунку 1 тис. доларів у день) або в кінотеатрі "Жовтень" (3 години - 1 тис. доларів).
      Відповідно до внутрішніх документів "Московської Церкви Христа", витрати по 1 регіону в тиждень: недільна служба: зал - 400-500 т.р, хліб і вино - 50 т.р.; служба для учнів (тих, які не хрестилися) по вівторках - 300 т.р. за оренду залу; у четвер - бесіди по Біблії; по п'ятницях - збір на "сімейний час" учнів; виготовлення в друкарні запрошень обходиться регіону в 200 тис. руб.,
      За інформацією з тих же закритих матеріалів "Московської Церкви Христа", фінансові надходження в МЦХ становили: в 1992 р. 21% - збори в церкві, 79% - допомога з Лос-Анджелеса: в 1993 р. 33% - збори в церкві, 67% - допомога з Лос-Анджелеса. У той же час витрати в МЦХ становили:
      в 1992 р. 24% - зарплата, 52% - оренда залів, 2% - друковані матеріали для офісу, 22% - загальні витрати;
      в 1993 р. 28% - зарплата, 56% - оренда залів, 4% - друковані матеріали для офісу, 5% - квартири, 7% - загальні витрати.
[...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172] [173] [174] [175] [176] [177] [178] [179] [180] [181] [182] [183] [184] [185] [186] [187] [188] [189] [190] [191] [192] [193] [194] [195] [196] [197] [198] [199] [200] [201] [202] [203] [204] [205] [206] [207] [208] [209] [210] [211] [212] [213] [214] [215] [216] [217] [218] [219] [220] [221] [222] [223] [224] [225] [226] [227] [228] [229] [230] [231] [232] [233] [234] [235] [236] [237] [238] [239] [240] [241] [242] [243] [244] [245] [246] [247] [248] [249] [250] [251] [252] [253] [254] [255] [256] [257] [258] [259] [260] [261] [262] [263] [264] [265] [266] [267] [268] [269] [270] [271] [272] [273] [274] [275] [276] [277] [278] [279] [280] [281] [282] [283] [284] [285] [286] [287] [288] [289] [290] [291] [292] [293] [294] [295] [296] [297] [298] [299] [300] [301] [302] [303] [304] [305] [306] [307] [308] [309] [310] [311] [312] [313] [314] [315] [316] [317] [318] [319] [320] [321] [322] [323] [324] [325] [326] [327] [328] [329] [330] [331] [332] [333] [334] [335] [336] [337] [338] [339] [340] [341] [342] [343] [344] [345] [346] [347] [348] [349] [350] [351] [352] [353] [354] [355] [356] [357] [358] [359] [360] [361] [362] [363] [364] [365] [366] [367] [368] [369] [370] [371] [372] [373] [374] [375] [376] [377] [378] [379] [380] [381] [382] [383] [384] [385] [386] [387] [388] [389] [390] [391] [392] [393] [394] [395] [396] [397] [398] [399] [400] [401] [402] [403] [404] [405] [406] [407] [408] [409] [410] [411] [412] [413] [414] [415] [416] [417] [418] [419] [420] [421] [422] [423] [424] [425] [426] [427] [428] [429] [430] [431] [432] [433] [434] [435] [436] [437] [438] [439] [440] [441] [442] [443] [444] [445] [446] [447] [448] [449] [450] [451] [452] [453] [454] [455] [456] [457] [458] [459] [460] [461]