Суспільство і релігіяПогляд на секти очима Православної Церкви


      За повідомленням Риа-Новини (випуск "Гаряча лінія") від 30 січня 1997 р., проти недоліків у находящемся на розгляді в Державній Думі Російської Федерації проекті Закону "Про волю совісті й релігійних організаціях" висловилися учасники що завершилися 28 січня в Москві П'ятих міжнародних різдвяних освітніх читань. У прийнятому ними звертанні на ім'я голови нижньої палати парламенту Геннадія Селезньова відзначається, що в "законопроекті ніяк не позначена тисячолітня історична роль" Православної церкви й інших традиційних религий народів Росії у формуванні історичного, духовного й культурного лику нашої країни. Як уважають автори звертання, більший порядок повинен бути наведений в справі огородження особистості, сім'ї й суспільства від зазіхань на них, чинених під видом релігійної діяльності, а тоталітарні секти й пссвдорелигии "повинні бути зупинені": "Ми переконані, що держава й суспільство повинні мати твердий механізм контролю за релігійною діяльністю іноземців, що нерідко спрямована на руйнування найважливіших, випробуваних у горні тисячолітнього досвіду почав російського життя".
      28 січня 1997 року в московському готелі Данилевська пройшов "круглий стіл" на тему "Духовно-моральні проблеми національно-державної безпеки Росії", організований у рамках П'ятих міжнародних різдвяних освітніх читань. На ньому було прийняте звертання, в якому оргкомітету "Рождественських читань" пропонувалося внести на розгляд Державної Думи Російської Федерації проект закону про "забороні допуску в армійське середовище віровчень нетрадиційних религий і сект". У своєму виступі заступник міністра оборони по роботі з кадровим складом генерал-майор Черкасов відзначив, що "Росія стоїть на порозі соціального вибуху, і тільки культура православ'я зможе допомогти нашому народу уникнути катастрофи". Це підтвердив і радник Мида Ігор Сударєв, сказавши: "Перед Росією лежить завдання порятунку репутації сильної держави на міжнародній арені. А досягти цього можна тільки опираючись на тисячоріччя традиції Православ'я" [34].
      У листопаді 1996 р. колишній дисидент Г. Якунин, представник іноземної релігійної організації, що практично не має в Росії своїх приходів, пред'явив судовий позов про захист честі, достоїнства й ділової репутації А. Дворкину, керівникові Центра свмч. Иринея еп. Лионского при Відділі релігійного утворення й катехизации Московського Патріархату, обвинувативши його у наклепі на "законослухняні російські релігійні організації, які той називає тоталітарними сектами й деструктивними культами". Публікацією, вызвавшей таке обурення Якунина, з'явилася брошура А. Дворкина "Десять питань нав'язливому незнайомцеві або посібник для тех. хто не хоче бути завербованим", опублікована в травні 1995 року Відділом релігійного утворення й катехизации Московського Патріархату. У цій брошурі А. Дворкин спробував виділити й описати основні характерні риси деструктивних сект і показав, чим вони відрізняються від традиційних конфесій. У роботі над брошурою був використаний цілий ряд західних публікацій. Багато з людей неодноразово чули з вуст Г. Якунина погрози зацькувати РПЦ, що він називає "єдиної відомої йому в Росії тоталітарною сектою", за допомогою судових позовів. Позов проти А. Дворкнна й Відділу релігійного утворення й катехизации - це лише перший крок. У випадку його успіху підуть нові й нові позови проти інших відділів Російської Православної Церкви і їх співробітників. Складна ситуація виглядає досить серйозної. Це перше, що не має прецедентів, судовий розгляд такого роду в Росії. По суті це процес Якунина, саентологов і кришнаитов проти Московської Патріархії Російської Православної Церкви. Піддається сумніву можливість нашої Церкви мати своє судження про секти: у своїй брошурі А. Дворкин не сказав нічого нового в порівнянні з Визначенням про секти Архієрейського собору Російської Православної Церкви (листопад 1994 р.). В Заяві Загальноросійської ради християнських організацій із цього приводу било сказане: "Ми висловлюємо співчуття у зв'язку з участю в процесі про образі чиєїсь честі й достоїнства громадянином США А. Л. Дворкиным "Суспільного Комітету захисту волі совісті". Брошура Дворкина про способи "вербування" віруючих не є нормативним актом держави й тому не має до проблем волі совісті ніякого відношення. При самої критичної оцінці якості даної брошури, ніхто не вправі позбавляти автора - хоча б і іноземного громадянина - визначати й висловлювати своє власне відношення до іншим религиям, - це саме і є необхідний компонент волі совісті. Якщо ж автор при цьому когось особисто образив, то цей питання не повинен виходити за рамки цивільної справи й не повинен зачіпати державно-церковні відносини, усередині яких і виникає проблема дискримінації. Правозахисні організації по своєму призначенню повинні були б увімкнутися в процес лише у випадку обмеження повноважними органами держави прав громадян по ознаці відносини до релігії або релігійної приналежності. Викликає також жаль, що в побутових розбираннях заради особистих інтернів так легко ставиться на карту історичний авторитет Православ'я" [36]. Адвокат Дворкина Г. Любарская вважає, що Комітет з волі совісті не є належним позивачем. Справа в тому, що про комітет і особисто про Якунине в брошурі немає ні слова. Адвокат помітила також, що стурбованість поширенням у Росії сумнівних релігійних рухів розділяють і в правительстве. Приміром, у грудні 1996 р. заступник голови Правительства Росії Віталій Игнатенко направив голові Державної Думи Російської Федерації Геннадію Селезньову лист, в якому заявив про необхідність "вжити законодавчих заходів проти Асоціальних і деструктивних сект, що поширилися в Росії," [37]. Незайвими тут будуть і наступні дані, опубліковані наприкінці минулого року в газеті "Куранти" [39]: 54, 37 відсотка респондентів-москвичів негативно оцінюють помітну активізацію в Росії різного роду іноземних релігійних сект і місіонерських груп, уважаючи, що такого роду діяльність повинна бути заборонена. За повідомленням ІТАР-ТАРС від 25 листопада 1996 р., згідно опитуванню населення, проведеному інститутом соціологічних досліджень ФОРСУ за завданням щотижневика "Вохс", страх перед саентологами випробовують 79 відсотків громадян ФРН. Дві третини респондентів зажадали, щоб германська спецслужба - Федеральне відомство по охороні конституції - установило нагляд за діяльністю "Церкви саентологии", а 43 відсотка опитаних висловилися за її повну заборону. Подібних опитувань по конкретних релігійних організаціях у Росії ніхто не проводив, але треба думати, що цифри не будуть занадто вуж відрізнятися від наведених вище. Тому цілком закономірно виникає питання: а кого, властиво, представляє Г. Якунин, люто нападаючи на Московську Патріархію й громадські організації росіян, що прагнуть захистити своїх дітей і рідних? [...]
Початок
[1] [2] [3] [4] [5] [6] [7] [8] [9] [10] [11] [12] [13] [14] [15] [16] [17] [18] [19] [20] [21] [22] [23] [24] [25] [26] [27] [28] [29] [30] [31] [32] [33] [34] [35] [36] [37] [38] [39] [40] [41] [42] [43] [44] [45] [46] [47] [48] [49] [50] [51] [52] [53] [54] [55] [56] [57] [58] [59] [60] [61] [62] [63] [64] [65] [66] [67] [68] [69] [70] [71] [72] [73] [74] [75] [76] [77] [78] [79] [80] [81] [82] [83] [84] [85] [86] [87] [88] [89] [90] [91] [92] [93] [94] [95] [96] [97] [98] [99] [100] [101] [102] [103] [104] [105] [106] [107] [108] [109] [110] [111] [112] [113] [114] [115] [116] [117] [118] [119] [120] [121] [122] [123] [124] [125] [126] [127] [128] [129] [130] [131] [132] [133] [134] [135] [136] [137] [138] [139] [140] [141] [142] [143] [144] [145] [146] [147] [148] [149] [150] [151] [152] [153] [154] [155] [156] [157] [158] [159] [160] [161] [162] [163] [164] [165] [166] [167] [168] [169] [170] [171] [172] [173] [174] [175] [176] [177] [178] [179] [180] [181] [182] [183] [184] [185] [186] [187] [188] [189] [190] [191] [192] [193] [194] [195] [196] [197] [198] [199] [200] [201] [202] [203] [204] [205] [206] [207] [208] [209] [210] [211] [212] [213] [214] [215] [216] [217] [218] [219] [220] [221] [222] [223] [224] [225] [226] [227] [228] [229] [230] [231] [232] [233] [234] [235] [236] [237] [238] [239] [240] [241] [242] [243] [244] [245] [246] [247] [248] [249] [250] [251] [252] [253] [254] [255] [256] [257] [258] [259] [260] [261] [262] [263] [264] [265] [266] [267] [268] [269] [270] [271] [272] [273] [274] [275] [276] [277] [278] [279] [280] [281] [282] [283] [284] [285] [286] [287] [288] [289] [290] [291] [292] [293] [294] [295] [296] [297] [298] [299] [300] [301] [302] [303] [304] [305] [306] [307] [308] [309] [310] [311] [312] [313] [314] [315] [316] [317] [318] [319] [320] [321] [322] [323] [324] [325] [326] [327] [328] [329] [330] [331] [332] [333] [334] [335] [336] [337] [338] [339] [340] [341] [342] [343] [344] [345] [346] [347] [348] [349] [350] [351] [352] [353] [354] [355] [356] [357] [358] [359] [360] [361] [362] [363] [364] [365] [366] [367] [368] [369] [370] [371] [372] [373] [374] [375] [376] [377] [378] [379] [380] [381] [382] [383] [384] [385] [386] [387] [388] [389] [390] [391] [392] [393] [394] [395] [396] [397] [398] [399] [400] [401] [402] [403] [404] [405] [406] [407] [408] [409] [410] [411] [412] [413] [414] [415] [416] [417] [418] [419] [420] [421] [422] [423] [424] [425] [426] [427] [428] [429] [430] [431] [432] [433] [434] [435] [436] [437] [438] [439] [440] [441] [442] [443] [444] [445] [446] [447] [448] [449] [450] [451] [452] [453] [454] [455] [456] [457] [458] [459] [460] [461]